23 gennaio 2020: Elisa Caldarola: On Ernst H. Gombrich’s Conception of Illusion in Depiction

an-icon ERC Project Logo

AN-ICON - ERC Advanced Grant (2019-2024)

Seminario di Filosofia dell'immagine 2019-2020: Illusion Between Simulation, Emulation, and Hyper-Realism

Elisa Caldarola - Università degli Studi di Padova

On Ernst H. Gombrich’s Conception of Illusion in Depiction

23 gennaio 2020, h. 17.00-19.00.

Sala Seminari, Sottotetto del Dipartimento di Filosofia, Cortile Ghiacciaia, via Festa del Perdono 7, Milano.

Abstract

In the first part of the talk, I analyze the role played by the notion of ‘illusion’ in the arguments put forward by Ernst H. Gombrich in Art and Illusion (1960). In the second part, I show how some points made by Gombrich have been interpreted and further developed in more recent debate on the nature of pictorial experience.

Elisa Caldarola is a S.T.A.R.S. Grant Fellow at the University of Padova. She has been Visiting Scholar at the University of Santiago de Compostela (2016-2017), Fulbright Visiting Scholar at the University of Maryland (2015-2016), Postdoctoral Research Fellow at the University of Padova (2012-2016), and Visiting Research Student at The Queen’s College, Oxford (2008). Her published work focuses on abstract painting, caricature, conceptual art and the meta-ontology of art, as well as on Ernst H. Gombrich’s and Ludwig Wittgenstein’s views on depiction. Her current research project concerns sitespecific art, installation art and curatorial practice.

AN-ICON - Advanced Grant 2019-2024
an-icon.unimi.it
imagephil@unimi.it

La partecipazione all’incontro è fortemente consigliata consigliata agli allievi della Scuola di Dottorato in Filosofia e Scienze dell’Uomo e può essere valutata come attività didattica del Dottorato di ricerca in Filosofia e Scienze dell'Uomo.

Tutti gli interessati sono invitati a partecipare.

Ingresso libero fino ad esaurimento dei posti disponibili.

Ulteriori informazioni: https://an-icon.unimi.it/event/seminar-of-philosophy-of-image-elisa-caldarola/

23 gennaio 2020